Bulgarije, maar dan anders

Gezamenlijk met Gerard Visser bezoek ik in juni 2016 Bulgarije. Het doel zou zijn rotskruipers 'kieken'...

Echter, al ver voor vertrek weten we al dat dit niet gaat lukken. De rotskruipers geven voor het eerst sinds vijf jaar niet thuis. Hebben wij weer! Omdat de tickets al zijn geboekt, wordt een alternatief programma opgesteld. We komen uit op notenkraker, gieren en wat geinige zangvogeltjes.

In juni is het al behoorlijk zomer in Bulgarije. Daarmee bedoel ik dat het ruim boven de 30 graden is.

Onze vlucht gaat voorspoedig en gids Mladen Vasilev van Neophron Tours haalt ons op van het vliegveld. Na een kort bezoekje aan ons hotel rijden we de bergen in voor notenkrakers. Dat lukt aardig. Mladen Vasilev is een aardige gast met veel kennis van zaken. Naast de notenkraker treffen we beflijster, vale gierzwaluw, vuurgoudhaan en goudvink. Nice voor een eerste dag. We eten 's avonds buiten bij het hotel. De temperatuur is dan aangenaam.

De volgende dag is het zaterdag (18 juni) en we starten vroeg bij de notenkrakers. Die geven niet thuis. Wel werkt een mannetje goudvink en een beflijster mee. Na de ochtend rijden we 350 km naar het oosten van het land, dat is een pittige rit. Tijdens de lunch (Griekse salade) is het in de schaduw 34 graden. Dat is best even wennen voor een Hollander! Er vliegt een zwarte ooievaar over en ook een roodstuitzwaluw.

Een stuk verder steekt er een behoorlijke slang de weg over (large whip snake). We stappen uit en in de berm wijs ik hem mijn reisgenoten aan. Gerard maakt foto's, maar dan blijk ik een tak te hebben aangewezen! De echte slang is dan natuurlijk al lang vertrokken. De rest van de trip word ik tot vervelens toe door mijn reisgenoten herinnerd aan dit voorval.

In de namiddag komen we aan bij de lodge waar we twee nachten zullen verblijven. Het is eigenlijk een jagerslodge en je struikelt hier over de opgezette wolven, fazanten en andere levenloze huidjes. Ieder z'n hobby. De beheerder vinden we een beetje beangstigend. Hij lacht vriendelijk, dat wel, maar hij ziet eruit als een Oost-Oekraïense-separatistenleider. Met bijbehorend camouflage-legeruniform. We lachen maar vriendelijk terug, dat lijkt ons voor nu het beste. Voor het avondeten maken we een mooie wandeling in de omgeving en zien een Moorse landschildpad, een rouwmees en nog wat andere leuke vogeltjes.

De volgende ochtend (zondag 19 juni) zitten we om 5.15u in de schuilhut met als doel gieren te fotograferen. Naast een jonge koe wordt er een damhert voor de hut gelegd. En nu maar afwachten. Spannend! Er komen wat raven en er vliegt een roodstuitzwaluw over, maar verder blijft het stil. Waar zijn de gieren? Verdien ik niet meer dan dit? In de verte vliegt een slangenarend en even later een aantal vale gieren. De afstand is enorm. De koe zien we langzaam opbollen, de details zal ik voor me houden. Een zwarte wouw vliegt laag over ons hert en de opgebolde 'plofkoe', maar de kite heeft blijkbaar geen honger. In de hut is het 33 graden. Om 2 uur in de middag laten we ons ophalen. We doen een siësta en daarna wederom een leuke avondwandeling. Daarbij laat ik mijn camera thuis. Ooit stop ik met fotograferen en word ik weer vogelaar. Zo kan ik alvast wennen. I love it! Geen gesleep met zware camera's!

We dineren met onze 'separatistenleider' die geen woord Engels spreekt. To be honest, hij kan goed koken en boezemt minder angst in dan gedacht. Eigenlijk is het best een vriendelijke gast. We eten hier veel vlees (in Holland ben ik min of meer een vleesverlater). Als ik ga slapen roept er een dwergooruil voor mijn geopende raam. Beter kun je niet in slaap vallen.

De volgende ochtend (maandag 20 juni) zitten we om 5u in de hut. Vandaag is alles anders. Binnen drie kwartier landt er een eerste aasgier voor de hut. Daarna nog één. Dan volgt al snel een eerste vale gier, een tweede, een derde, het kan niet op! En dat allemaal met een mooi sluierwolkendek. Niet dat harde licht van gisteren. Het kan verkeren! Uiteindelijk tellen we een kleine twintig vale gieren. Ze nemen alle tijd om te eten, te vechten, uit te buiken en voor ons te poseren. In de middag rijden we terug naar Sofia. De volgende ochtend vroeg vliegen we terug naar Schiphol. Eind goed, al goed...

Lijst met vogelsoorten
Zanglijster
Goudvink
Notenkraker
Beflijster (de andere ondersoort)
Kruisbek
Putter
Aasgier
Nachtegaal
Vlaamse gaai (ik weiger 'gaai' te noteren)
Wielewaal
Blauwe reiger
Kleine zilverreiger
Aalscholver
Dwergooruil (roepend in de nacht)
Ekster
Zwarte wouw
Roodkopklauwier
Ortolaan (gehoord)
Middelste bonte specht (gehoord)
Maskerklauwier
Torenvalk
Ringmus

Dan nog wat levende beesten: