Bevers

No English text available. Click here for my English articles.

Zaterdag 4 mei 2013 ben ik een dagje met Bas Breetveld mee geweest de Biesbosch in. Het doel is om bevers te zien en te fotograferen. Bas is namelijk Mister Bever! Hij kent het gebied op zijn duim en weet precies waar de bevers zich bevinden. Daarnaast verblijft hij zo vaak bij de bevers dat hij weet hoe je je moet gedragen, zodat je deze zoogdieren van dichtbij kunt benaderen, zonder dat je hun gedrag beïnvloedt.

Bovendien weet Bas veel van de techniek van camera’s en juist dat was voor mij de reden een keer met Bas op stap te gaan. We beginnen met een stukje theorie in de een restaurant in de haven. Hoe richt je je workflow in en hoe bewerk je een foto naar een optimaal resultaat. Daarnaast legt Bas uit hoe je een foto zo optimaal mogelijk kunt belichten.

Na de theorie gingen we met de boot de Biesbosch in. Ondanks dat ik als Rotterdammer redelijk dicht bij de Biesbosch woon, was ik het gebied zelf nooit in geweest. De vaartocht alleen al is een belevenis, wat een mooi gebied! Ik hoor een cetti's zanger. Bij Hennie gaan we aan wal en legt Bas in de praktijk uit wat hij bedoelt met het zo optimaal mogelijk belichten van de foto. Daar kan ik wat mee.

Inmiddels is het tijd om naar de bevers te varen. We gaan nog verder het gebied in en gaan ‘voor anker’. Vervolgens gaan we met de kajaks verder. Eerst even een proefrondje, want het laatste wat je wilt is omslaan met je camera en telelens aan boord! De kajak is confortabel en behoorlijk breed en daardoor erg stabiel. Geen moment voel ik me onzeker, ook niet als ik van achter me mijn fotokoffer wil pakken om een batterij te verwisselen. Bas geeft de laatste instructies (vooral stil zijn en pas bewegen als de bevers aan het knagen zijn) en dan gaan we op pad. De actieve manier van fotograferen spreekt me aan. Dit is echt natuurbeleving!

We komen langs een burcht en langs een ‘glijbaan’, die gebruikt worden door de bevers. We stationeren ons langs de kant van een kreek en wachten op de dingen die komen gaan. Na ruim een half uur is er nog geen bever, daarom kanoën we rustig terug. Dan opeens zwemt er een bever! Wat een bakbeest! Veel groter dan ik had verwacht. Het zoogdier zwemt wat rond en gaat vervolgens half op de kant zitten om aan een twijg te knagen. Nu is nog beter te zien hoe groot hij is. We hebben ruim de tijd om de bever te bekijken en uiteindelijk zien we ook een tweede en een derde exemplaar! Wat een mooie ervaring.

Het wordt al aardig donker, dus peddelen we terug naar de boot. Langs de burcht horen we nog een bever knagen, maar zien hem niet. Onder het genot van een roepende bosuil, een goed gesprek en een mooie avondzon varen we terug naar de haven. Voor mij een geslaagde en leerzame trip.

Wil jij ook een keer mee met Bas, klik hier voor zijn website…