Portugees blauw

De tweede week van mei 2019 begeven mijn partner en ik ons een weekje naar Portugal. In de Algarve om precies te zijn. We zijn hier voor vakantie, dit betekent dat vogels fotograferen op de derde plaats komt. Het is ook wel eens lekker om niet hardcore te ‘vogelen’. En er is heus wel eens een verloren uurtje om naar de lucht te kijken.

Vanaf Rotterdam kun je prima vliegen naar zonnig Faro. De eerste twee dagen verblijven we in Quarteira. Dolle boel daar, namelijk 27 graden met een zeewindje. We overnachten in een prima hotel aan de boulevard. Wellicht komt het omdat het geen hoogseizoen is, maar het is hier wel een beetje een grijze brigade.

Als mijn vriendin in de ochtend hardloopt, ga ik op geelpootmeeuwenjacht. Dat doe ik in de haven, waar ook dwergsterns en een kuifaalscholver vertoeven. Overdag huren we fietsen en verkennen zo de omgeving. We doen onder andere Vilamoura aan.

Portugal 19 Z9A6668

Geelpootmeeuw 19 R9A3991     Geelpootmeeuw 19 R9A3997

Geelpootmeeuw 19 R9A4094     Geelpootmeeuw 19 R9A4211

Dwergstern 19 R9A4151     Chris 19 Z9A6688

Onderweg zien we volop blauwe eksters. Mieters, dan is je vakantie toch al geslaagd! Ze zijn een leuke déjà vu. In februari dit jaar scoorde ik ze namelijk bij -34 in ijzig Siberië. Daarvoor nog nooit gezien, wel altijd naar verlangd. Nu zie ik in hetzelfde jaar zowel de Russische als de Zuid-Europese blauwe ekster.

Blauwe ekster 19 R9A4344

Per ansichtkaart sturen we het thuisfront het volgende teken van leven:

Hallo daar, dolle boel hier.
Zo eten we vanavond een Portugees kippetje.
Die mogen we dan zelf slachten.
Daar verheugen we ons enorm op.

Verder doen we aan siësta’s, koop ik een nieuwe zwembroek en dineren we wat later op de avond dan dat we gewend zijn in Rotjeknor.

Het laatste deel van onze vakantie verblijven we in Sagres (hotel Pousada de Sagres). We rijden via Ferragudo, waar we een stop doen. Op het dorpsplein aldaar nuttigen we een home made cheesecake met koffie en bezoeken het prachtige kerkje. In dit fraaie godshuis spijt het me dat ik zurig protestants ben. Wat een pracht en praal, gecombineerd met een serene rust. Zo is een kerk vast bedoeld. Amen.

Portugal 19 Z9A6699     Portugal 19 Z9A6710

Portugal 19 Z9A6739

Sagres is het einde van de wereld. Nou, het einde van Europa om precies te zijn. Beetje winderig, daarom een surfersparadijs, voor de rest geen klagen.

Alpenkraai 19 R9A6065
Alpenkraai en 'lands end'.

Chris 19 Z9A7022

De volgende ochtend wordt het ontbijt opgesierd met een overvliegende alpengierzwaluw. Een dolfijnensafari levert een leuk groepje gewone dolfijnen op en wat kuhls pijlstormvogels. We bezoeken het fort en de vuurtoren, maken een wandeling, staan paf van het aantal gierzwaluwen, praten weer eens met elkaar, luisteren een podcast, bezoeken de duinen van Carrapateira, genieten van het lekkere weer en eten af en toe een visje.

Portugal 19 Z9A71399     Gewone dolfijn 19 Z9A7230
Dolblij zijn we als we tijdens een dolfijnensafari deze beauty’s tegenkomen...

Gierzwaluw 19 R9A4859
2 vale gierzwaluwen tussen 'gewone' gierzwaluwen?

Gierzwaluw 19 R9A5203     Gierzwaluw 19 R9A5220

In Sagres vergaderen de gierzwaluwen elke ochtend boven ‘lands end’. Ik ben daar bij om beeldmatig te notuleren. Er is altijd wel een momentje dat deze prachtige vogels, luid gierend, zeer compact gaan vliegen. Je vraagt je af wat er dan gebeurt: lokale roddels uitwisselen, groepsband verstevigen, de pikorde bepalen, de beeldnotulist op een dwaalspoor zetten, etc. Wie het weet mag het zeggen.

Roodstuitzwaluw 19 Z9A7262     Chris 19 Z9A7282

In ons hotel, boven de veranda van de eetzaal, tref ik een kunstig nest. Het zal toch geen roodstuitzwaluwnest zijn? Wat blijkt: roodstuitzwaluw! Ma en pa vliegen in en uit, terwijl de hotelgasten hun ontbijt naar binnen werken, pal onder het nest. Daar ga ik dan een middagje met mijn 300mm-lens naast zitten, terwijl mijn vriendin een massage boekt (neem je tijd schat...). Gewoon nestfotografie hè, daar ben ik namelijk dol op.

Roodstuitzwaluw 19 R9A5701

Roodstuitzwaluw 19 R9A5610     Roodstuitzwaluw 19 R9A6265

Roodstuitzwaluw 19 R9A6424
Nestfotografie. Niet omdat het niet mag, maar omdat het kan...

Op de terugweg rijden we langs Silves om ons historisch besef wat op te krikken. Nou, dat was het wel zo’n beetje. Voor je het weet sta je weer koud op Zestienhoven...

Boerenzwaluw
Krooneend
Steltkluut
Koereiger
Torenvalk (kleine niet uitgesloten)